Huzursuz Bacaklar Sendromu

Huzursuz bacaklar sendromu; uyanıklıkta ortaya çıkan, uykuya dalma veya uykuyu sürdürmede zorluğa neden olan, çoğu zaman bacaklarda, nadiren de kollarda veya gövdede tarifi mümkün olmayan anormal duyumlara neden olan bir hastalıktır.

Toplumda görülme sıklığı %10 düzeyindedir. Genç yaşlarda başlayıp, yaş ilerledikçe hastalığın sıklığı da artmaktadır. Gebelikte de sıklık artmaktadır. Hastalığı olanlarda demir ve ferritin düşüklüğünün sıklıkla olduğu görülmektedir.

Kronik böbrek yetmezliği olanlarda huzursuz bacak sendromu çok sıktır. Bunun dışında şeker hastalığı, romatizmal hastalıklar, bel ve boyun fıtıkları, kanserler, B12,folik asit ve magnezyum eksikliklerinde huzursuz bacak sendromu sıklığı artmaktadır.

Huzursuz bacaklar sendromu semptomları bazen azalıp bazende artış gösterebilir. Gebelik hastalık semptomlarını alevlendirebilir. Bunun dışında aşırı fiziksel aktivite, çok sıcak veya soğuğa maruz kalma, uykusuzluk, bazı ilaçlar, alkol, kafein veya bazı mevsimler hastalıkta alevlenmelere yol açabilir.

Huzursuz bacaklar sendromunda tipik olarak genellikle bacaklarda olan huzursuzluk hissinin daha çok oturma veya hareketsiz kalma durumlarında ortaya çıkması ve buna eşlik eden hareket etme ihtiyacı olması gerekir. Hareketle semptomlar ortadan kalkar ve rahatlama olur. Semptomlar genellikle akşam veya gece saatlerinde ortaya çıkar.

Huzursuz bacaklar sendromu şikayetleri ile kliniğe başvuran hastalarda serum ferritin düzeyi, böbrek fonksiyon testleri, magnezyum, vitamin B12 ve folik asit düzeyleri bakılır. Bu hastalıkta sıklıkla uykuda periodik hareket bozukluğu da sık olarak ortaya çıkmaktadır.

Tedavide demir,magnezyum ve folik asit destekleri, uykuya yönelik davranışsal müdahaleler ve dopamin türevi ilaçlarla başarı sağlanmaktadır.

Kontorl Et

Tükenmişlik Sendromu

Pandemi sürecinde evden çalışmaların artması, evde çocukların bakımı, ailenin gereksinimlerinin yanına iş ile ilgili sorunların …